THE TEACHER-MANAGEMENT - AN ANALYSIS BETWEEN ADMINISTRATION AND MANAGEMENT IN UNIVERSITY EDUCATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24933/e-usf.v7i1.308

Keywords:

Professor; Gestor; Administração; Gestão; Ensino Superior

Abstract

The present work has as a general objective to discuss the role of the teacher-manager in universtity education. The new competitive challenges and the implementation of strategies to beat the competition, today more fierce, reformulate the current business models and make their managers, fundamental pieces to reach the objectives. Then comes the figure of the teacher-manager, who will be required to have management skills to achieve satisfactory organizational performance, efficiently and effectively. This research is based on bibliographic analyzes and theoretical references that present the concepts of administration and management, and their applications. The methodology has an exploratory approach, having as a base investigation the theoretical references on the subject, as well as the practical application of such concepts in higher education through the roles played by the teacher-manager. Higher education institutions, concerned with offering attractive courses, from a professional and strategic point of view, should promote continuous management training actions for these professors, who often accumulate different functions in the field. It is up to the teacher-manager to keep up to date and willing to face the clashes caused, either by the competition between institutions, or by the demands of professional training in their courses. The role will require preparation and dedication.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ricardo Dourado da Silva, UNIVERSIDADE SÃO FRANCISCO

Mestre em Educação (2022) pela Universidade São Francisco (Conceito CAPES 5). Graduado em Administração de Empresas pela Universidade São Francisco (1998). Especialização em Gestão de Negócios. Atua como professor titular da Universidade São Francisco. Tem experiência na área de Administração, com ênfase em Administração Empresarial e Logística. Atualmente coordena os cursos de Administração, Ciências Contábeis e Ciências Econômicas da USF na modalidade à distância. (

Márcia Aparecida Amador Mascia, USF

Professora

References

BARBOSA, Milka Alves Correia; MENDONÇA, José Ricardo Costa de; CASSUNDÉ,

Fernanda Roda de Souza Araujo. A Interação entre o papel de professor-gestor e

competências gerenciais: percepções dos professores de uma universidade federal. Revista

Organizações em Contexto. v. 12, n. 23, p. 287-325, 2016. Disponível em: <

http://www.spell.org.br/documentos/ver/41586/a-interacao-entre-o-papel-de-professorgestor-

e-competencias-gerenciais--percepcoes-dos-professores-de-uma-universidadefederal->.

Acesso em: 20 jul. 2022.

BAUMAN, Zygmunt. Modernidade líquida. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2001.

BES, Pablo; TOLEDO, Maria Elena Roman de O. Gestão de processos educacionais não escolares. Porto Alegre: Grupo A, 2020.

GIL, Antonio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2008.

_____. Como elaborar projetos de pesquisa. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2010.

HITT, Michael A. Administração estratégica: competitividade e globalização: conceitos / Michael A. Hitt, R. Duane Ireland, Robert E. Hoskisson, - São Paulo, SP: Cengage, 2018

LAZZARATO, Maurizio; NEGRI, Antonio. Trabalho imaterial. Rio de Janeiro: DP&A, 2001. P. 25-42.

MAXIMIANO, Antonio Cesar A. Introdução à Administração, 8ª edição. São Paulo: Grupo GEN, 2012

PAGLIUSO, Antônio T.; SPIEGEL, Thais; CARDOSO, Rodolfo. Gestão organizacional - 1ª edição. São Paulo. Editora Saraiva, 2010.

SARAIVA, Karla; VEIGA-NETO, Alfredo. Modernidade líquida, capitalismo cognitivo e educação contemporânea. Educação & Realidade. Porto Alegre, v. 34, n. 2, maio/ago 2009. p. 187-201. Disponível em: <http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S0100-

&lng=es&nrm=iso&tlng=pt>. Acesso em: 17 abr. 2022.

SENNETT, Richard. A cultura do novo capitalismo. Rio de Janeiro: Record, 2006

SOBRAL, Filipe. Administração: teoria e prática no contexto brasileiro / Filipe Sobral, Alketa Peci, - 2.ed. – São Paulo: Pearson Education do Brasil, 2013.

Published

2023-08-01

How to Cite

Dourado da Silva, R., & Aparecida Amador Mascia, M. (2023). THE TEACHER-MANAGEMENT - AN ANALYSIS BETWEEN ADMINISTRATION AND MANAGEMENT IN UNIVERSITY EDUCATION. Ensaios USF, 7(1). https://doi.org/10.24933/e-usf.v7i1.308

Issue

Section

Ciências Humanas e Sociais Aplicadas