THE TEACHER-MANAGEMENT - AN ANALYSIS BETWEEN ADMINISTRATION AND MANAGEMENT IN UNIVERSITY EDUCATION
DOI:
https://doi.org/10.24933/e-usf.v7i1.308Keywords:
Professor; Gestor; Administração; Gestão; Ensino SuperiorAbstract
The present work has as a general objective to discuss the role of the teacher-manager in universtity education. The new competitive challenges and the implementation of strategies to beat the competition, today more fierce, reformulate the current business models and make their managers, fundamental pieces to reach the objectives. Then comes the figure of the teacher-manager, who will be required to have management skills to achieve satisfactory organizational performance, efficiently and effectively. This research is based on bibliographic analyzes and theoretical references that present the concepts of administration and management, and their applications. The methodology has an exploratory approach, having as a base investigation the theoretical references on the subject, as well as the practical application of such concepts in higher education through the roles played by the teacher-manager. Higher education institutions, concerned with offering attractive courses, from a professional and strategic point of view, should promote continuous management training actions for these professors, who often accumulate different functions in the field. It is up to the teacher-manager to keep up to date and willing to face the clashes caused, either by the competition between institutions, or by the demands of professional training in their courses. The role will require preparation and dedication.
Downloads
References
BARBOSA, Milka Alves Correia; MENDONÇA, José Ricardo Costa de; CASSUNDÉ,
Fernanda Roda de Souza Araujo. A Interação entre o papel de professor-gestor e
competências gerenciais: percepções dos professores de uma universidade federal. Revista
Organizações em Contexto. v. 12, n. 23, p. 287-325, 2016. Disponível em: <
http://www.spell.org.br/documentos/ver/41586/a-interacao-entre-o-papel-de-professorgestor-
e-competencias-gerenciais--percepcoes-dos-professores-de-uma-universidadefederal->.
Acesso em: 20 jul. 2022.
BAUMAN, Zygmunt. Modernidade líquida. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2001.
BES, Pablo; TOLEDO, Maria Elena Roman de O. Gestão de processos educacionais não escolares. Porto Alegre: Grupo A, 2020.
GIL, Antonio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2008.
_____. Como elaborar projetos de pesquisa. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2010.
HITT, Michael A. Administração estratégica: competitividade e globalização: conceitos / Michael A. Hitt, R. Duane Ireland, Robert E. Hoskisson, - São Paulo, SP: Cengage, 2018
LAZZARATO, Maurizio; NEGRI, Antonio. Trabalho imaterial. Rio de Janeiro: DP&A, 2001. P. 25-42.
MAXIMIANO, Antonio Cesar A. Introdução à Administração, 8ª edição. São Paulo: Grupo GEN, 2012
PAGLIUSO, Antônio T.; SPIEGEL, Thais; CARDOSO, Rodolfo. Gestão organizacional - 1ª edição. São Paulo. Editora Saraiva, 2010.
SARAIVA, Karla; VEIGA-NETO, Alfredo. Modernidade líquida, capitalismo cognitivo e educação contemporânea. Educação & Realidade. Porto Alegre, v. 34, n. 2, maio/ago 2009. p. 187-201. Disponível em: <http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S0100-
&lng=es&nrm=iso&tlng=pt>. Acesso em: 17 abr. 2022.
SENNETT, Richard. A cultura do novo capitalismo. Rio de Janeiro: Record, 2006
SOBRAL, Filipe. Administração: teoria e prática no contexto brasileiro / Filipe Sobral, Alketa Peci, - 2.ed. – São Paulo: Pearson Education do Brasil, 2013.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem ao periódico o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais, separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).