Characterization of neuropsychology courses in psychology programs in the state of São Paulo: challenges for the professional training

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24933/e-usf.v9i1.479

Keywords:

Neuropsychology, Psychology, Teaching, Universities

Abstract

Neuropsychology was recognized by the Federal Council of Psychology as a specialty in 2004 and has shown increasing progress in recent years. During undergraduate studies, students come into contact with this field through specific curricular components, which are generally theoretical. However, the practical aspects are covered only superficially. This study aimed to analyze the characteristics of Neuropsychology courses in Psychology programs in the State of São Paulo. A documentary analysis was conducted on the curricula of 132 public and private higher education institutions located in the state. Information was collected on the offering of courses related to Neuropsychology, including name, workload, modality (in-person, distance learning, and hybrid), semester of offering, and theoretical/practical focus. The results indicate a significant presence of Neuropsychology courses in these programs. The predominance of face-to-face and theoretical subjects suggests a more traditional teaching approach. However, the diversity of nomenclature and the lack of standardization in workload and course content pose challenges to training.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Vanessa de Oliveira Antonelli, Universidade São Francisco (USF)

Estudante do Curso de Psicologia e membro do Projeto de Extensão Universitária “Avaliação Neuropsicológica de Crianças e Adolescentes”, Universidade São Francisco (USF).

Gabriel Capitanio Ramos de Aragão, Universidade São Francisco (USF)

Estudante do Curso de Psicologia e membro do Projeto de Extensão Universitária “Avaliação Neuropsicológica de Crianças e Adolescentes”, Universidade São Francisco (USF).

Vitória Carolina Dias de Oliveira, Universidade São Francisco (USF)

Estudante do Curso de Psicologia e membro do Projeto de Extensão Universitária “Avaliação Neuropsicológica de Crianças e Adolescentes”, Universidade São Francisco (USF).

Ricardo Franco de Lima, Universidade São Francisco - USF

Professor do curso de Psicologia. Colaborador do Programa de Pós-Graduação Stricto-Sensu em Psicologia. Coordenador do Projeto de Extensão, Universidade São Francisco (USF).

References

ARCENO, J. D. et al. Neuropsicologia e Educação: Relato de Experiência do Projeto de Extensão de Intervenção Neuropsicológica no Contexto Escolar (PRINCE). Extensão em Foco, n. 26, p. 199-219, 2022. https://doi.org/10.5380/ef.v0i26.77604

ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE NEUROLOGIA E PSIQUIATRIA INFANTIL E PROFISSÕES AFINS (ABENEPI). História. Disponível em: https://abenepi.org.br/historia/#:~:text=Em%20abril%20de%201967%20houve,Estudo%20Cient%C3%ADfico%20da%20Defici%C3%AAncia%20Mental. Acesso em: 02 jun. 2024.

BENTON, A. Exploring the history of neuropsychology. Selected papers. New York: Oxford University Press, 2000.

BRASIL, A. C. et al. Estudo exploratório do ensino da neuropsicologia nos currículos dos cursos de graduação em fonoaudiologia. CoDAS, v. 32, n. 3, p. e20190023, 2020. https://doi.org/10.1590/2317-1782/20192019023

BRUCE, D. On the origin of the term “neuropsychology”. Neuropsychologia, v. 23, n. 6, p. 813–814, 1985. https://doi.org/10.1016/0028-3932(85)90088-0

CONSELHO FEDERAL DE PSICOLOGIA (CFP). Neuropsicologia: Ciência e Profissão. 1. ed. Brasília/DF: Conselho Federal de Psicologia, 2022.

CONSELHO FEDERAL DE PSICOLOGIA (CFP). Resolução CFP nº 002/2004. Reconhece a Neuropsicologia como especialidade em Psicologia para finalidade de concessão e registro de título de Especialista. Brasília, DF: 03 de março de 2004.

CONSELHO FEDERAL DE PSICOLOGIA (CFP). Resolução CFP nº 09/2018. Estabelece diretrizes para a realização de Avaliação Psicológica no exercício profissional da psicóloga e do psicólogo, regulamenta o Sistema de Avaliação de Testes Psicológicos - SATEPSI e revoga as Resoluções n.º 002/2003, n.º 006/2004 e n.º 005/2012 e Notas Técnicas n.º 01/2017 e 02/2017. Brasília, DF: 15 de dezembro de 2022.

GLOZMAN, J. M. A.R. Luria and the history of Russian neuropsychology. Journal of the history of the neurosciences, v. 16, n. 1–2, p. 168–180, 2007. https://doi.org/10.1080/09647040600550368

HAASE, V. G et al. Neuropsicologia como ciência interdisciplinar: consenso da comunidade brasileira de pesquisadores/clínicos em Neuropsicologia. Neuropsicologia Latinoamericana, v. 4, n. 4, p. 1-8, 2012. https://doi.org/10.5579/rnl.2012.125

HAZIN, I. et al. Neuropsicologia no Brasil: passado, presente e futuro. Estudos e Pesquisas em Psicologia, v. 18, n. 4, p. 1137-1154, 2018. https://doi.org/10.12957/epp.2018.42228

INSTITUTO BRASILEIRO DE NEUROPSICOLOGIA E COMPORTAMENTO (IBNEC). Estatuto social. Disponível em: https://ibnec.org/images/pdf/estatuto-social.pdf. Acesso em: 27 jun. 2024.

KARAZSIA, B. T.; STAVNEZER, A. J.; REEVES, J. W. Graduate admissions in clinical neuropsychology: the importance of undergraduate training. Archives of clinical neuropsychology: the official journal of the National Academy of Neuropsychologists, v. 28, n. 7, p. 711–720, 2013. https://doi.org/10.1093/arclin/act056

KRISTENSEN, C. H.; ALMEIDA, R. M. M.; GOMES, W. B. Desenvolvimento Histórico e Fundamentos Metodológicos da Neuropsicologia Cognitiva. Psicologia: Reflexão e Crítica, v. 14, n. 2, p. 259–274, 2001. https://doi.org/10.1590/S0102-79722001000200002

PEREIRA, A. P. A. Desafios para a Formação do Neuropsicólogo Clínico no Brasil. Interação Psicológica, v. 18, n. 3, p. 373-379, 2014. https://doi.org/10.5380/psi.v18i3.47037

PEREIRA, D. F. Neuropsicologia, formação e desafios. Cinergis, v. 18, n. 4, p. 262-266, 2017. https://doi.org/10.17058/cinergis.v18i4.9487

PINHEIRO, M. C. et al. Implementação do Grupo de Estudos e Pesquisas em Neuropsicologia como projeto de extensão em uma universidade do interior do Estado de São Paulo. Conecte-se! Revista Interdisciplinar de Extensão, v. 6, n. 11, p. 190–197, 2022.

ROAMA-ALVES, R. J. Relato de experiência sobre a coordenação de um projeto de extensão em avaliação neuropsicológica infanto-juvenil. Experiência-Revista Científica de Extensão, v. 6, n. 2, p. 36-51, 2020. https://doi.org/10.5902/2447115163208

SOCIEDADE BRASILEIRA DE NEUROPSICOLOGIA (SBNP). História. Disponível em: https://www.sbnpbrasil.com.br/sbnp/historia/. Acesso em: 27 jun. 2024.

SOUZA, E. T. et al. Prática Clínica em Neuropsicologia Pediátrica em um Programa de Extensão. Revista Brasileira de Extensão Universitária, v. 14, n. 1, p. 41–52, 2023. https://doi.org/10.36661/2358-0399.2023v14n1.13152

SMITH, G.; CNS. Education and training in Clinical Neuropsychology: Recent developments and documents from the Clinical Neuropsychology Synarchy. Archives of clinical neuropsychology: the official journal of the National Academy of Neuropsychologists, v. 34, n. 3, p. 418–431, 2018. https://doi.org/10.1093/arclin/acy075

WAJMAN, J. R. Neuropsicologia clínica: notas históricas, fundamentos teórico-metodológicos e diretrizes para formação profissional. Psicologia: Teoria e Pesquisa, v. 37, p. e37215, 2021. https://doi.org/10.1590/0102.3772e37215

Published

2025-09-16

How to Cite

de Oliveira Antonelli, V., Capitanio Ramos de Aragão, G., Carolina Dias de Oliveira, V., & de Lima, R. F. (2025). Characterization of neuropsychology courses in psychology programs in the state of São Paulo: challenges for the professional training. Ensaios USF, 9(1). https://doi.org/10.24933/e-usf.v9i1.479

Issue

Section

Extensão